Email: office@yourdomain.com
Phone:: +44 20 7240 9319
back to top

Vladimír Koštial Tatranský pozdrav

Vladimír Koštial sa narodil v roku 1912 v obci Stará Turá, kde získal celoživotnú lásku k horám.

Už v rodine získal aj  záujem o ľudové zvyky a tradície. Oboje zúročil vo svojej tvorbe.

V Bratislave sa na konci  dvadsiatych  rokov    vyučil za fotografa v ateliéri Richarda Mazoucha a Emanuela Procházku, následne pôsobil ako fotograf v Nových Zámkoch.

V roku 1937 sa presťahoval do Tatranskej Lomnice, kde strávil zvyšok života.

Miloval tento región a obyvateľov a za dlhé obdobie  40 rokov  horúčkovitej fotografickej práce  vytvoril neobyčajne rozsiahlu a pestrú kroniku premien Tatier i celého Slovenska.

Vrchol kariéry dosiahol Koštial v šesťdesiatych rokoch, kedy bol zaradený  medzi dvanásť najvýznamnejších slovenských fotografov v rámci almanachu 100 foto.

V knihe ako svoje motto napísal:

 

 „Niekomu je fotografia poéziou. Pre mňa je neúnavnou prácou, ktorej obetujem všetok svoj čas, aby som mohol zachytiť aspoň časť toho rozmanitého života, neustále se meniaceho pred našimi očami. Je to namáhavé a vyžaduje si to celého človeka.“

 

Koštial se necítil byť priekopníkom nového umenia, ale chápal se skôr ako pokorný služobník. Jeho prístup k tvorbe byl konzervatívny, ale neúnavnou prácou vytvoril dielo veľkej vizuálnej kvality a predovšetkým obrovskej dokumentárnej  hodnoty.

Pozoruhodná je tiež námetová šírka jeho záujmu. Bez nadsádzky môžeme povedať, že Koštial fotografoval vskutku všetko, čo sa v jeho regióne dialo. Jeho prístup k  námetu zvláštne kombinuje ateliérového a reportážneho fotografa.

Tieto snímky  majú  dnes nepopierateľnú  historickú a etnografickú hodnotu, pretože zobrazujú premenu obyčajov na slovenskom vidieku okolo prvej polovice 20. storočia.

Na druhej strane Koštial zaznamenával prenikanie  turizmu a zimných športov do jeho regiónu. Natáčal a fotografoval napríklad lyžiarske   preteky, neváhal absolvovať  náročné zásahy s horskou službou, alebo dokonca vysokohorské výstupy s  elitnými horolezcami.   Tieto snímky,  takmer až na samej  hranici vtedajšej   popkultúry, sú podporené  farebným prevedením. Techniku farebnej fotografie používal Koštial už  od počiatku päťdesiatych rokov a ovládal ju ako jeden z prvých vo vtedajšom Československu.

Koštialova umelecká aktivita pomaly utíchala v priebehu sedemdesiatych rokov a jeho meno sa začalo z  československej fotografie  postupne vytrácať.   Do kontextu slovenskej a československej fotografie se však začíná v posledných rokoch postupne  vracať  ako dielo mimoriadnej šírky a dôležitosti