Email: office@yourdomain.com
Phone:: +44 20 7240 9319
back to top

Michal Zajaček „mimo času“

Michal Zajaček

„mimo času“

(fotografický cyklus)

Galéria Profil 2. poschodie

Trvanie výstavy: 02.10.2019 – 27.10.2019

Miloš Karásek – Koncept výstavy
priestorové riešenie
Nora Nosterská – Grafický dizajn
Michal Kořán – Hudobné plochy

Na začiatok treba uviesť, že Michal Zajaček s obľubou vyhľadáva témy, ktoré by sa bez väčšieho váhania dali označiť ako klišé (fotenie vlastných detí, rodnej dediny, atď.) a s nezaťaženou ľahkosťou dieťaťa, ktoré práve začalo pomenúvať veci okolo, ich prerozpráva po novom. Poskytuje svoj vlastný, nezdevalvovaný uhol pohľadu na situácie a prostredia, ktoré už nevnímame.
Spomenutý stručný postup presne sedí na prezentovaný cyklus „ Zlievareň“ – v podstate dokumentárny záznam triviálneho industriálneho prostredia. Potreboval som ilustračné fotografie do nového katalógu, tak som požiadal Miša aby spravil pár fotiek. Netušil som, čo spustím.
Pár dní po návšteve zlievarne, mi poslal sadu čierno-bielych fotiek. Na chvíľu som onemel. Surový, zanedbaný priestor dielne v ktorej odlievam sochy už vyše dvadsať rokov, sa v jeho fotografiách zmenil na mysteriózne miesto, kde práve prebieha akýsi tajomný rituál. Posunom autorského videnia sa stávame svedkami alchymistického procesu zrodenia, z prachu, potu a ohňa sa nehmotná idea materializuje v hmotné telo. Ako to tam uvidel?
Áno, Zajačkové fotky majú asi najbližšie k alchýmií – ich dramatická atmosféra je nabitá tajomstvom, tušíme že práve prebieha niečo zásadné, archetypálne, niečo, čo sa nás všetkých dotýka, aj keď podstatu úplne nechápeme. Vecí, ktorým nerozumieme, sa podvedome bojíme, preto aj samotné fotografie obsahujú citeľný prvok strachu – čo sa to odohráva? Je to rituál bielej, či čiernej mágie? Kto sú jeho účastníci, ktorým vidíme do tváre len z časti? Čo sú to za hrozivé nástroje, ktoré používajú, k čomu slúžia? Čo horí v tom neznámom prístroji, k čomu slúžia všetky tie reťaze a háky? Čoho sme vlastne svedkami?
Výsledný produkt tohto, až barokového mystéria, však nevidíme. Zajačeka dokončená, vyleštená bronzová socha nezaujíma, nie je podstatná. Dokonca naopak – prečo objasňovať skryté významy tajomnej činnosti, príbehu bez konca? Pre autora je podstatný samotný proces vzniku, napätý pôrod plný námahy a tajomstva, mystérium zrodu.
Ak alchymisti v svojich skrytých laboratóriách hľadali a stále hľadajú kameň mudrcov, mám pocit, že Michal Zajaček ho v svojom cykle našiel.

Miloš Karásek
máj 2019